A cidade sitiada

A cidade sitiada / La ciudad sitiada

Novela , 1949

Rocco

Páginas 204

Relaciona la crónica de la transformación de São Geraldo -ciudad del interior brasileño, en crecimiento en unos nebulosos años veinte-, con el proceso de liberación de Lucrécia Neves, una mujer «sitiada». En su inquieta trayectoria, Lucrécia intentó acercarse a una asociación de jóvenes, fue novia del agresivo Felipe y del bello Perseu, pero se casó con un próspero comerciante, Mateus. Fogosa como un caballo o inalcanzable como una estatua del parque, Lucrécia Neves, sobre los tacones de sus botines, a veces «andaba entre el equilibrio y el desequilibrio, otras se enderezaba sin moverse para no desmoronarse». Pero São Geraldo la asfixiaba. La inevitable modernización de la ciudad sirve de metáfora a la subterránea e inexorable transformación de la mujer.

"Beautiful."—Los Angeles Times 

«De ensueño, profunda y original; esta desafiante novela tiene un poder acumulativo. Muy recomendable.» Kirkus Reviews

«Brillante, exigente, tempestuosa, implacable, exultante.» Martin Riker, The New York Times

«Esfinge, hechicera, monstruo sagrado, el renacimiento de la hipnótica Clarice Lispector ha sido uno de los verdaderos fenómenos literarios del siglo XXI. Brillante y salvaje.» Parul Sehgal, The New York Times

“Lispector made her own rules, free of the world’s constraints, and here, in her third novel, an ordinary story and apparently shallow protagonist are no impediments to formidable experiment…Having read her, one feels different, elated.” —Booklist 

“I’m really obsessed by this writer from Brazil, Clarice Lispector. I love her because she writes whole novels where not one thing happens—she describes the air. I think she’s such a great, great novelist.”—John Waters, WM Magazine

“Lispector’s novel offers a pristine view of an ordinary life, told in her forceful, one-of-a-kind voice that captures isolated moments with poetic intensity.”—Publishers Weekly

“Lispector’s prose lilts and sways, its rhythm shakes at once with closeness and distance. The sensory power Lispector is able to draw from her sentences is here given free rein and the descriptive character of the text is wild with excess, seeking to imbue everything simultaneously with solidity, material presence, and transience, fluidity.” —Music & Literature

 

“Underneath Lispector’s inventive, modernist style is a poignant and radical depiction of a young woman navigating a patriarchal society.”—The Paris Review